dinsdag 14 juli 2015

Kindernamen

Een naam voor je nog ongeboren kind verzinnen is iets dat je niet zomaar doet. Vind ik. Het is iets waar je goed over na moet denken. De voornaam moet bij de achternaam passen, de initialen moeten niet iets geks betekenen. Je kind moet er als het even kan later niet mee gepest worden, bijvoorbeeld doordat er rijmwoorden op verzonnen worden (Ralf Kalf) of de naam op een rare manier verkleind of op een andere manier verbasterd wordt. Sommige dingen kunnen niet voorkomen worden. Er rijmt vaak wel iets en anders zorgen ze wel dat het rijmt. En namen kunnen ook meestal wel verkleind worden. Of de naam wordt verbasterd en dan verkleind (mijn bloedeigen moeder noemt mij sinds mensenheugenis ‘Lok’. Er zijn mensen die daar op z’n tijd ‘Lokje’ of ‘Lokkie’ van maken. Maar tot nu toe heb ik daar geen last van J.

Maar het blijkt dat niet iedereen op deze manier nadenkt over het kiezen van een naam voor hun kind. Een naam waar het kind z’n hele leven mee moet doen. Toch vraag ik me vaak af waarom mensen voor een bepaalde naam kiezen. Vinden ze ‘m gewoon echt mooi? Of vinden ze het interessant? Realiseren ze zich wel dat hun kind z’n hele leven met die naam geassocieerd wordt en dat dat een negatief effect kan hebben op z’n carrière of iets dergelijks? Of is het juist de bedoeling dat hun kind blijft opvallen?

Aan het begin van dit jaar publiceerde RTLNieuws een lijstje met ‘Meest bijzondere kindernamen van 2014’. ‘Arme kindjes’, denk ik dan. Maar wellicht hebben de ouders deze naam heel bewust gekozen. Enkele voorbeelden: Trui (verkleining Truitje), Qut (waarom?!), Maybeline (je favoriete make-upmerk?), Leffe (dat vind je een lekker biertje?), Jonkvrouw (je droomde vroeger altijd dat je van adel was?), Tsz (hoe?!), Jimmelayscha (dat kind kan als ie 10 is z’n naam nog niet schrijven!), Willem-Alexander (ocherrum), Ha (wel lekker makkelijk), Lord-Seven-Angel (kraist alaif), Zorro (wat dan stiekem wel weer stoer is).

Aan de andere kant verbieden landen ook sommige namen (maar niet genoeg zoals bovenstaand te lezen is). Het is per land heel verschillend wat wel en wat niet mag. Om te voorkomen dat het kind gepest wordt mag je in Mexico je kind niet Facebook noemen of Circumcision.  Ook zijn namen van personages uit Harry Potter verboden in Mexico. Evenals namen van actiehelden zoals Batman of Terminator. Korte namen zoals Tom of Rob zijn in Portugal verboden. Tomás mag wel. Mona Lisa mag in Portugal ook niet. In China kwam iemand op het aparte idee om z’n kind ‘@’ te noemen. Mocht niet van de plaatselijke regering. De Duitsers vinden dat uit de naam van een kind moet blijken of het een jongetje of een meisje is. Je kind Quinn of Taylor noemen gaat je in Duitsland dus niet lukken. Gelukkig hebben de Duitsers ook een stokje gestoken voor een Turks stel dat vlak na de aanslagen van 11 september 2001 in Keulen hun kindje in het bevolkingsregister op wilde laten nemen onder de naam Osama Bin Laden. De naam Hitler is in Duitsland overigens ook niet toegestaan. IJsland heeft geen C in hun alfabet dus sinds 1991 kun je als IJslander je kind geen naam meer geven die begint met een C. En ik vind het apart dat Zweedse ouders hun kind geen Ikea mogen noemen.

Als ik dit zo lees vraag ik me serieus af waarom namen als J’Chanel (modemerk), Ola (ijsje), Beatrix (prinses), Berlusconi (verschillende malen in opspraak geraakte Italiaanse premier) wel mogen. Nederland betuttelt graag. Maar wat babynamen betreft is vrijwel alles geoorloofd. Tot 1970 mocht je in Nederland je kind alleen bestaande voornamen geven. Ook een rare regel. Ooit moeten de namen toch bedacht zijn. In Nederland zijn tot nu toe echter maar 65 voornamen verboden: onder andere Winkler, Ego, Vos, Tsjakkalotte. Apart, maar niet overdreven raar naar mijn idee ten opzichte van wat je hierboven kunt lezen (oké Tsjakkalotte gaat erg ver). Wat ook gewoon mag zijn onder andere de namen: Anus, Fuk-Hoi, Erotica, Kut, Lul, Dikshit, Sexer, Shit, Tietje, Vaginarovna en Zwansiska.

Het enige dat bij me opkomt als ik zo’n naam lees is: WAAROM?! In GODSNAAM?! WAAROM?! Zo’n namen gaan toch niet meer over ‘m echt mooi vinden? Dat is gewoon kindermishandeling.

 

Bron: RTLNieuws.nl
           MSN.com
           www.vernoeming.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten