maandag 5 maart 2012

Peuter- en kleuterpraat

Koos
Na een midweekje op vakantie te zijn geweest in een Roompot-park en daar elke dag wel even gezwaaid te hebben naar het reusachtige konijn Koos stappen Iza en ik de maandag erop weer op de fiets om Iza naar een vriendinnetje te brengen om daar te gaan spelen. Aan de overkant van de weg komt een bekende van mij voorbij en ik zwaai. 'Wie was dat?', vraagt Iza. 'Koos', antwoord ik. Het is even stil. 'Koos van Roompot?'

Pipo
Iza ligt in bed maar is haar 2 zogenaamde 'Pipo's' kwijt. Oranje knuffelclowntjes. We hebben er 1 kunnen vinden, maar de andere niet. 'Dan moeten we daar morgen maar even naar zoeken, als we die nu niet kunnen vinden', zeg ik, 'ik vind het sowieso onzin dat je er 2 nodig hebt'. 'Ik vind van niet', zegt Iza verontwaardigd. 'Maar jij hebt niks te vinden', antwoord ik daarop. 'Ik heb wél wat te vinden! Mijn pipo!'

Baby
Ik ben FB aan het checken via mijn telefoon. Evi zit naast me en kijkt mee. 'Baby!', roept ze en wijst naar een foto van het babietje op Facebook. 'Dat is Saar', zeg ik. 'Nee! Baby!' antwoordt ze heel verontwaardigd. 'De baby heet Saar', vertel ik nogmaals. 'Baby', besluit Evi dan heel stellig.

The Voice
Op een middag, zomaar uit het niets zegt Iza: 'Mama, als ik met 'The Voice Kids' mee ga doen dan kies ik voor Makkel en Simon'.

Pull the finger
Nico speelt met Evi het ouderwetse 'trek eens aan mijn vinger'-spelletje. 'Geef me jouw vinger eens', zegt Nico tegen Evi. Evi steekt haar vingertje uit. Nico trekt eraan, maar er gebeurt uiteraard niks. 'Isse pot' (is kapot), zegt ze dan.

Vergeetachtig
Iza kan al schrijven. Papa, mama, Iza, Evi, K3 en bloem. Ze maakt een kleurplaat voor oma. En ze schrijft daarop deze woordjes. 'Volgens mij is deze kleurplaat voor papa en mama', zegt oma. 'Nee, dat is voor als jij vergeet hoe wij heten'.

Mummies
Iza: 'Mama? Had je al die Mummies gezien bij de bieb?' Ik: 'Mummies?' Iza: 'Ja! Van Sesamstraat!' Ik: 'Oh, je bedoelt de Muppets'.

Bloed
Iza: 'Nora zit ook op de Meander (andere basisschool in het dorp). Nora die bloed had aan haar vinger op de bso......was veel bloed hoor!......Nora is niet doodgegaan.....Dat kan wel als je zo bloed hebt hè? (Iza maakt een horizontale beweging langs haar nek). Net als de moeder van, euuuhhhh......Ciske de Rat!.......Die was eerst klein en nu is ie groot'.
Tsjonge het kijken naar die musical op tv heeft veel indruk gemaakt.

Buikpijn
Iza heeft bij het ontbijt geen honger zegt ze. Want ze heeft buikpijn. Heel erg. Maar niet zo erg als mama's vriendin. (Die ligt in het ziekenhuis omdat haar blinde darm acuut is verwijderd en dat had ik Iza verteld, dat kind onthoudt echt alles). Ze belooft de boterham tussen de middag op te eten.
Om 12:00 uur lopen we uit school naar huis. Iza zegt dat ze nog steeds buikpijn heeft en dat ze de boterham dus niet op kan eten. We zouden 's middags bij tante Yvonne op bezoek gaan dus ik zeg dat als ze tussen de middag geen boterham kan eten dat ze dan bij tante Yvonne ook geen koekjes en snoepjes kan eten. 'Maar misschien heb ik dan geen buikpijn meer', antwoordt Iza heel clever.


Moe
Iza luistert niet heel erg goed tijdens het naar-bed-gaan-ritueel. Ik moet een paar keer vragen of ze haar kleertjes bij de vuile was wil gooien maar ze staat maar wat voor zich uit te staren. Ik begin wat tegen haar te schreeuwen en ze schreeuwt een beetje terug. Ze maakt wat gefrustreerde sla-bewegingen dus ik zeg dat ik hier geen zin in heb en dat ik geen verhaaltje voorlees omdat zij zo brutaal doet. Ze zegt op schreeuwende, boze toon: 'Dat maakt niks uit want ik ben toch knettermoe!' Waarmee ze denkt het laatste woord te hebben en mij tuk te hebben. Evi staat ondertussen ook op de badkamer en zegt heel droog: 'Evi nee kettermoe'. (Evi is niet knettermoe) waarmee ze probeert te zeggen dat ze dan nog niet naar bed hoeft.

1 opmerking: