dinsdag 1 november 2016

Digitale asocialerigheid

Het valt mij op dat we digitaal steeds asocialer op elkaar reageren. Waar je vroeger als je een brief schreef netjes begon met het noteren van de plaats waar je was toen je de brief schreef in de rechter bovenhoek en welke datum het op dat moment was: 

‘Urk, 15 december 1990’ 

en je daarna je brief begon met een degelijke aanhef: 

‘Hallo Truus’ 

of

‘Geachte mevrouw Koekenpeer’

zo laten we tegenwoordig met het sturen van een appje er geen gras over groeien: 

‘Kan ik vanavond even je mondharmonica komen lenen? Die van mij is stuk’.

Dat je al tikkend met je dikke worstvingers op die kleine stomme toetsjes van je telefoon helemaal geen zin hebt in een aanhef, inleiding en slotconclusie van je appje is logisch. Daar zit waarschijnlijk ook niemand op te wachten. Maar een simpele begroeting:

‘Hoi!’

voor je met de deur in huis valt is toch eigenlijk niet teveel gevraagd?

Maar niet alleen als we appen vergeten we onze fatsoensnormen. Ook als we zakelijk corresponderen vergeten we vaak om iemand even te begroeten en netjes af te sluiten.
Antwoorden op e-mails die alleen maar bestaan uit:

‘Oké’

zijn aan de orde van de dag. Als je gelukt hebt gebruikt de afzender een automatische 
e-mailhandtekening zodat het mailtje in ieder geval nog een nette afsluiting heeft.

Ook hierbij vraag ik me af of het echt te vermoeiend is om even:

‘Hallo Truus’

erboven te typen. Maar je hebt een punt:

‘Hallo Truus,

Oké.

Met vriendelijke groet,

drs. M.U.T.S. Gompelman
Junior Process Development Business Manager’

ziet er een beetje vreemd uit. Maar met een beetje typediploma en dus in de mogelijkheid om met 10 vingers blind te typen kun je toch in een paar seconden je bevestiging makkelijk wat meer cachet geven:

‘Hallo Truus,

Oké. We zullen de mondharmonica vandaag nog naar je terugsturen.

Met vriendelijke groet,

drs. M.U.T.S. Gompelman
Junior Process Development Business Manager’

Voorafgaand aan deze vraag kun je je ook nog afvragen waar het formele:

‘Geachte mevrouw Koekenpeer’

gebleven is. Die vraag is denk ik makkelijk te beantwoorden. Veel mensen zitten niet te wachten op zo’n formele begroeting. We je- en jij-en elkaar tegenwoordig graag om alles laagdrempelig te maken. En toch merk je ook bij bedrijven of instanties waar men toch nog graag heeft dat er formeel gecorrespondeerd wordt je van die ‘oké’-mails terugkrijgt. Dan kun je dus net zo goed al van begin af aan je- en jij-en lijkt mij.

En dan hebben we het nog niet gehad over de ondertekening in zakelijke e-mails.
Wie heeft bedacht dat:


'groetjes' 

geoorloofd is in zakelijke correspondentie?! Ik vind dat er echt niet uitzien. 

'Groeten'

kan wat mij betreft prima als je een beetje laagdrempelig en je- en jij-erig wil doen. Maar:

'groetjes'

Nee. Dat nooit. 

Maar wat gaan we hier met z’n allen aan doen? Of vinden jullie dit allemaal prima? Ik probeer er in ieder geval op te letten dat mijn appjes een beetje gezellig beginnen:

‘Ha                ’








en dat mijn zakelijke e-mails een aanhef bevatten en een ondertekening zonder 'groetjes'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten