vrijdag 22 november 2013

Kinderpraat 19

Dûh
Iza heeft een blaadje op haar slaapkamerdeur geplakt waar op staat: 

STOP
STOP
STOP
STOP

Op een middag is ze met een vriendinnetje boven aan het spelen. Ik heb was gestreken en opgevouwd en ga dat opruimen. Dus ik klop op haar deur (die dicht is maar niet in het slot zit) en haar vriendinnetje antwoordt: 'Kom maar binnen!'. Als ik binnenkom zegt Iza: 'Haes-se det blaedje neet gezeen op de deur?'. Ik zeg dat ik dat gezien heb. Dan zegt Iza: 'Waoröm stop-se den neet en dreij-se dich neet öm as-se det zuus?!'

Lekker belangrijk
Evi's klas heeft een herfstwandelimg onder leiding van een mevrouw van Cultuurpad. Eerst vertelt de mevrouw nog vanalles in de klas. Ze vraagt onder andere aan alle kindjes waaraan ze denken bij het woord 'natuur'. Ze beginnen bij een meisje en als het kringetje rond is en ze weer bij hetzelfde meisje uit zijn gekomen zegt de mevrouw dat we bij dat meisje begonnen zijn maar of ze misschien nog iets weet wat met natuur te maken heeft. 'Nee', zegt het meisje, 'maar ik wil wel nog iets anders vertellen'. En ze steekt haar voeten naar voren: 'Ich heb nieje sjoon!'

Ongeduldig
Evi speelt een spelletje via de laptop op de website van Z@ppelin. Op een gegeven moment zegt ze dat ze het 'zoek de verschillen'-spelletje dat ze aan het doen is, niet meer wil spelen. Ze weet dat ze dan op de pijl moet klikken. Als ze bij de pijl komt hoor je de stem van Nienke die zegt: 'Wil je terug?' 'Jao', antwoordt Evi en ze klikt. Maar ze beweegt per ongeluk de muis dus het mislukt. Ze zucht en gaat nogmaals met de muis naar de pijl. De stem van Nienke klinkt weer: 'Wil je terug?' Dan raakt Evi lichtelijk geïrriteerd en ze antwoordt: 'Jaohao!'

Schietgeweer
Evi: 'Misschien kriég ich un schietchabeer van Sinterklaos.'

Baby
Ik vraag aan Evi of ze mee had gekregen dat Suus een broertje of zusje krijgt. 'Suus?', zegt Evi en denkt even na: 'Oh. Suus! Ich dink det ut un broertje wuuërd.' 
'Jao? Dinks do det Suus un broertje kriég?', vraag ik. 'Of un zusje', zegt ze dan. En na even na te hebben gedacht: 'Of un baby.'

Slurf
Volgens Evi heeft een olifant een 'snurf'.

Kleuterproblemen
Evi tegen Faas (ook 4) terwijl ze over een kleurplaat gebogen staan: 'Ich ken nog neet binne de lijntjes kleure. Do waal?'

Logopediste
Tegenwoordig ga ik elke maandag met Evi een half uurtje naar de 'lokopediskie'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten