zaterdag 13 december 2014

Kinderpraat 36

Verliefd (part 5)
Ik moet van Iza met de mama van Quint mailen om te vragen of hij verliefd is op haar. Zij is namelijk wèl verliefd op hem. Ze had het zelf al gevraagd maar hij zei 'nee' maar Iza weet zeker dat hij wél verliefd is op haar. Ik krijg van de mama van Quint het antwoord dat hij heel eerlijk gezegd ook verliefd is op Iza en hij vraagt of het nu dan 'aan' is. Ik vertel dat tegen Iza, die gilt dat het aan is en begint door de kamer te stuiteren: 
'Maar nemus in de klas wet det weej ut no den aan hebbe want weej hebbe ut thoés aangemaak!'

Wij
Evi is helemaal alleen aan het voetballen: 'Weej zien Nederland ik!'

Afgezakt
Evi's broek is 'opgezak'

Sterretjes
Als we op een donderdagavond de garage uitlopen en de auto in willen stappen om naar de zwemles te gaan concludeert Evi, al omhoogkijkend naar de donkere lucht: 'Ao, no kenne we Len (dit jaar overleden klasgenootje) en oma (ook dit jaar overleden) neet zeen'. Ik kijk omhoog en beaam dat het het inderdaad erg bewolkt is. 
'Welke oma bedoel-se eigelik?', vraag ik dan. 
'Oma Remung (die de laatste 5 jaar van haar leven in Reuver woonde)', antwoordt Evi op logische toon. 
Verbaasd vraag ik: 'En oma Steijl dan?' (ook dit jaar overleden).
Evi antwoordt met hetzelfde logische toontje: 'Det sterretje zuus-se in Tegele'.

Focaccia
Evi vind 'fantazzia-brood' lekker

Robot
Volgens Evi wilde een klasgenootje zijn 'roompot' over haar brandweerwagenladder laten lopen

Kale kop
Evi en ik doen 'Wie is het?'. Evi vraagt: 'Haet dae van dich kale haor?'

Nurf
Tijdens het ontbijt vertelt Iza dat haar klasgenootje ook een 'nerf' (spreek uit als nurf) gekregen heeft. 'Wat is det?!', vraag ik. 'Un mörf is un gezich', antwoordt Evi wijs.

Kaneel
Het is vrijdag dus in plaats van fruit, wortel of tomaatjes mogen Iza en Evi een sultana of iets dergelijks mee naar school nemen. 'Wils do unne kaniël-sultana?', vraag ik aan Iza. Iza wil dat graag dus ik loop naar de voorraadkast om deze te pakken. Evi komt achter me aan: 'Hebbe we allein kamiël-sultana?'.

Sinterkerst
Evi speelt met de poppetjes van haar Little People-kribstal. Ze heeft de koningen vast: 'Ik zie een ster. Kom het is nog heel ver lopen'. Ze beweegt de poppetjes tot aan de kribstal en zingt dan: 'Daar wordt aan de deur geklopt'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten