maandag 8 april 2013

Peuter- en kleuterpraat (10)

Spannend
We kijken Bassie & Adriaan. De ontknoping nadert en er klinkt een spannend muziekje. Iza doet een beetje bangig. Ik vraag of ze bang is en zeg dat dat niet nodig is omdat het allemaal maar nep is. Dan zegt Evi heel wijs: 'Iza is un bietje bang. Ich neet want det is toch maar un fillum'.

Trek
Iza, Evi en ik zijn in Roermond aan het shoppen. Ik stel voor om ergens koffie te gaan drinken. 'Jao det is good', zegt Iza, 'want ich heb trek'. Ik vraag hoe ze aan die wijze praat komt. 'Heb ich van Bassie & Adriaan gelieërd'.

Dûh
Iza gaat nadat ze klaar is met ontbijten zonder iets te zeggen op de bank zitten en pakt de afstandsbediening. 'Wat geis do doon?', vraag ik. 'Det zuus-se toch?!' is haar antwoord.

Pasen
Iza verkondigt dat de donderdag, vrijdag en zaterdag vóór Pasen ook met Pasen te maken hebben. Want het is Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag. Ik vraag wat Jezus dan toen deed op Witte Donderdag. 'Eten met z'n vrienden', antwoordt Iza.

Goede voorbeeld
Evi speelt op Iza's kamer in het winkeltje. Dan roept ze: 'Mama! De tasse zien d'r aaf geflikkerd!'

Indruk
Nico taege Evi: 'Wae is d'r kei trots des do zonger duumpke in de môngk duis sjlaape?' Evi: 'De tandarts!'

Irritant
Iza is een liedje aan het zingen met een raar stemmetje. Evi: 'Iza sjeij oét, det ving ich ierethant'.

Vroeger
Ik zit met Evi op de bank als ze zegt: 'Ich wil Molletje kiéke van de diertjes. Dae heb ich al ens gekeke. Wie ich nog klein waas'.

Clown & Acrobaat (alweer)
Iza mag haar nieuwe gymschoenen aan. Ze vertelt over toen we die gingen kopen. 'Ieërs wol ich die van un land, met die blauwe veters.' Ik antwoord: 'Van Amerika ware die.' Iza denkt ff na en zegt dan: 'Zien tante Von en ome Wim dao neet gewaes?' 'Jao', zeg ik, 'en Steffie & Dave en Pieter & Debby.' Iza antwoordt heel adrem: 'En Bassie & Adriaan!'

Vlaegel
Ik ben aan het poetsen en Evi kijkt tv. Dan zegt ze dat ze fruit wil en ze gaat in de ijskast uitzoeken wat ze hebben wil. Ze zoekt een banaan uit. Even later zegt ze dat ze nog een appel wil. Ik snij de appel in 4 partjes en Evi gaat aan tafel zitten om 'm op te eten ondertussen ga ik boven poetsen. Dan hoor ik haar naar boven komen. Ik vraag of ze haar appeltje al op heeft. 'Ich heuf ut appeltje neet', antwoordt ze. Dus ik zeg dat ze terug naar beneden moet om de appel op te eten. Vervolgens hoor ik haar naar de wc gaan. Ik loop even naar beneden en zie een leeg kommetje op het aanrecht staan. Huh? Ik kijk in de prullenbak en daar liggen ze: 3 hele partjes en 1 met een paar hapjes eruit. ff Afspoelen onder de kraan en weer terug in het kommetje. Als Evi klaar is op de wc zeg ik dat ze haar appel nog op moet eten. 'Dae lik in de pröllebak want ich lös ut appeltje neet', zegt ze een beetje boos. 'No neet mieër', zeg ik triomfantelijk, 'hae sjteit weer op de taofel'. En ik ga weer naar boven. Even later sluip ik naar beneden om te kijken wat Evi aan het doen is...ze zit netjes aan tafel haar appeltje te eten.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten