maandag 3 november 2014

Kinderpraat 34

Span
In de auto op weg naar de zwemles staat de cd History van Michael Jackson op. Ik zet 'Heal the world' erop en vertel de meiden dat dat een mooi nummer is. En dat het gaat over dat de wereld eigenlijk beter zou moeten worden. Na een couplet en een refrein zegt Evi dat ze het liedje 'span' vind. Ik vraag haar wat dat betekent. 'Det ut un mooi liedje is en des-se de ganse tiéd wils luustere'.
 
Poffertjes
Evi vraagt wanneer we weer 'pantoffeltjes', van die kleine pannekoekjes, gaan eten.
 
Nintendo
Evi wil op de 'latendo'
 
Hip of tof
Bij The Voice heeft iemand royaal lelijke schoenen aan onder een leuk jurkje. Iza constateert dat hardop. Ik leg uit dat dat toch echt hip blijkt te zijn. 'Wat is hip?', vraagt Evi.
'Tof', antwoord ik.
'Ich ving ut neet tof', concludeert Evi.
'Ich onneet', zeg ik.
Evi: 'Waoröm zaes-se den det ut hip is?'
 
Eigenwijs
Er doet een meid mee aan The Voice die volgens Iza op Maaike lijkt. De tegenstandster van die meid is door. 
'No meug de res nog kieze veur Maaike', zegt Iza.
'Die hèt neet Maaike, die hèt Danique', zeg ik.
'Ich neum die Maaike', zegt Iza eigenwijs
 
Kinderhumor
Iza zit in een fase dat ze allerlei namen grappig vindt:
- Ilse DE LANGE
- TI(E)Tus Brandsmalaan
 
Nog één verhaaltje
Evi wil altijd vanalles vertellen als ze in bed ligt en Nico of ik nog even een kusje komt geven. Ik zeg haar dan meestal dat ze nog één dingetje mag zeggen. Op een avond wil ze ook weer vanalles vertellen. Ik kap haar af en dan begint ze een beetje boos te huilen (ze is moe en op haar tenen getrapt -> slechte combi). Ik zeg sussend dat ze dan maar gauw moet vertellen wat ze vertellen wil. Nog steeds bozig verdrietig zegt ze dan zoals altijd: 'Maar no wéit ich ut neet miër!'. Ik zeg haar dat ik dan eerst even naar Iza ga zodat zij na kan denken over wat ze wilde vertellen. 'Jao, en angers weit ich den waal un anger verhaaltje', zegt ze vol zelfkennis.
 
Verstappen
Op zo'n avond dat ze in bed ligt en nog 1 dingetje mag vertellen zegt ze zonder enige aanleiding: 'Mama? Max Verstappen zit no al in de Formule 1 hè?'
Ik antwoord bevestigend. 
'Den haop ich det dae geit winne', zegt Evi dan.
 
Gefeliciteerd
Evi leest een boekje voor aan haar pop. Het gaat over een kindje dat jarig is. Op een gegeven moment leest Evi: 'Feeseliekûhteert!'
 
Gevangenis
Op een gegeven moment kan er in Evi's verhaaltje iemand niet op de verjaardag komen omdat hij in de 'gevange-is' zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten