woensdag 12 november 2014

Kinderpraat 35

Tom-Tom
Als we nadat we een lekker stuk gewandeld hebben weer op weg zijn naar huis komt ons een auto tegemoet op straat. De auto rijdt erg langzaam en de bestuurder en bijrijder kijken zoekend om zich heen. 'Ao', zeg ik, 'die minse weite neet wao ze motte zien'. 
Evi antwoordt daarop: 'Den motte ze de Tom-Tom aanzette'.

Schwarzwalder Schincken
Iza's lievelingsboterhambeleg wat vlees betreft is: 'schwarzschwalder schwincken'

Nicolaas
Evi is benieuwd wanneer Sint 'Nicoklaas' cadeautjes komt brengen.

Verliefd
Op een middag na school zit ik met Evi koffie te drinken. Ze knabbelt smakelijk aan haar chocoladewafel en zegt dan ineens op nuchtere toon: 'Ich bön verliefd op Jur'. Ik vraag haar wat er dan zo leuk is aan Jur.
'Zien stem', antwoordt Evi droog.

Een paar weken later komt het gesprek weer op Evi's verliefdheid dus ik vraag nog eens wat er dan zo leuk is aan Jur dat Evi verliefd op 'm is: 'Niks', is Evi's duidelijke reactie.

Amerikaan
Evi laat me één van haar autootjes zien. 'Dit is unne 'Vamerikaan'!'

Kathleen
Iza en Evi willen op tv iets kijken van K3. Evi oppert één van hun films. 'Naehae', zegt Iza, 'det is neet met Josje maar nog met Katrien'.

Vergeten te kauwen
Evi eet fruit en kijkt ondertussen naar 'Maya de Bij'. Het is heel spannend volgens Evi want 'haar mond begint ervan te stoppen'.

Verveling
We kijken naar het Jeugdjournaal. Evi zit er de hele tijd doorheen te fluisteren (ze begon met gewoon praten maar na een paar ge-sshhh's van mijn kant ging ze over op gefluister). 
Dan fluistert ze: 'Dit is ech irritant'. 
'Wat is irritant?', fluister ik terug.
'Eeuuhhhh interessant bedoel ich', is Evi's fluisterende reactie.

Naaien
Het haakje van Evi's jas is los aan het laten. Evi vind het tijd worden dat ik die eens vast ga 'breien'.

Sssssss
Iza heeft af en toe moeite met het scherp uitspreken van de 's'. Ze is daarvoor een half jaar bij de logopediste geweest maar in principe gaat het prima met af en toe een vergissinkje. Zo ook als ze me iets vertelt over een dansje dat ze op school heeft gedaan. 'Een wat?', vraag ik, en zij weet dan meteen wat ik bedoel. 'We hebben het nu niet over de 's', we hebben het over het dansje'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten