donderdag 7 februari 2013

Peuter- en kleuterpraat (6)

ff wachten
We zitten na een uurtje gewandeld te hebben koffie te drinken als Evi ineens zegt: 'Ich mot plasse!'. Dus ik zeg: 'Nou, gangk den plasse'. 'Den mot geej ff wachte', zegt Evi. 'Waomeij?', vraag ik. 'Met koffiedrinke'.

Scheet
Evi is net gedoucht en ik droog haar af. Plots zegt ze: 'Ich ruuk wat. Mama, haes do unne sjeet gelaote?' Ik antwoord ontkennend. Dan stelt ze dezelfde vraag aan Nico. Ook die zegt geen scheet gelaten te hebben. 'Maar ich ruuk wat', zegt Evi stellig. Ik rook het ook dus ik vroeg aan Evi: 'Haes dó soms unne sjeet gelaote?' 'Jao', antwoordt Evi

Speculoos

Iza wil graag pieskuloos op haar boterham

Compleet
We hebben bij de Plus weer een stapel voetbalspeelkaarten ontvangen. Iza maakt de pakjes open. 'Jaaa! No hebbe we Ajax compleet!' 'Det ken neet', antwoord ik. 'Jaowaal want we hebbe d'r 4'.

Poppenmoeder
We gingen bij Rob, Mandy en baby Suus op bezoek. Of nou ja, eigenlijk had Rob Nico's electrotechnische hulp nodig, maar dat terzijde. Evi's pop heet ook Suus zei Evi. Toen we er bijna waren trok Evi nog even een conclusie: 'Ich bön miene Suus ziene Mandy'.

Vallende ster
Iza: 'Wie ich gister die vallende ster zoog heb ich gewenst det ut sjnel zomer wuuërd'. #kindvanhaarmoeder

Prékindertijdperk
Iza en Evi kijken 'Bassie en Adriaan en de verzonken stad' dat begint in Kreta. Daar zijn Nico en ik ooit op vakantie geweest voordat Iza en Evi geboren waren. Op een gegeven moment gaan Bassie & Adriaan ook naar Rhodos. 'Eej!', zeg ik, 'Dao zien papa en mama auch gewaes!'. Evi vraagt: 'Met weej?' 'Nae, zonger uch', antwoord ik. Evi vraagt verbaasd: 'Wao ware weej den nao haer?'

Proficiat
Evi heeft een kaartje geknutseld om een vriendje 'priesoejat' te wensen.

'Wie heb ik aan de lijn?'
Evi zingt een liedje van K3: 'Happiekammielij? Hallo? Hààààllo?'

Mevrouw
Nadat Iza en Evi voor het eerst tante Yvonne hebben zien optreden vraag ik 's avonds wat Evi dinsdag op het Rovertje hierover gaat vertellen. 'Det tante Fon deej singe met un angere maarouw'.

Knoeien
Evi zet haar pop in het eetstoeltje en zet haar een bordje met 'eten' neer: 'Niet knooien!'


2 opmerkingen: