donderdag 4 september 2014

Kinderpraat 29

Ontsnapt
Evi speelt na school bij ons thuis met haar vriendje Kéano. Ze spelen met de auto's en krijgen het dan over de ambulance, de politie en over Kéano's favoriete hulptroep: de brandweer. Ik vraag of hij de dag ervoor naar de brandweer is gaan kijken. Z'n oogjes gaan glimmen en hij knikt. Dus ik vraag wat er dan gebeurd was: 'Er waren koeien en stieren omsnapt!'

Ziekenbroeder
Dan gebeurt er een ongeluk op de autospeelmat van Evi. Evi zet de sirene aan van haar ambulance. 'O, wach ff', zegt ze dan verschrikt en loopt naar de tafel waar hun dierenkliniek van PlayMobil op staat en pakt een PlayMobilpoppetje met een groen chirurgenoutfit aan. 'ff un 'ziekepoppetje' pakke.

Wereldoriëntatie
Iza heeft op school 'wereldorienietaatie' gehad

Lief
Als ik nog even bij Evi ga kijken voordat ik zelf naar bed ga en haar een kusje geef zegt ze ineens nog half in dromenland: 'Mama wet-se?' 'Nae, weit ich neet', antwoord ik. 'Ich ving dich zo lief'.

Visstick
Evi wil nog een 'fristi'.

Frozen
Iza: 'No 'Frozen de film' d'r is, besjteit d'r auch 'frozen yoghurt'.

'Lichaam van Christus'
De juf vraagt in Iza's klas wie dit jaar de communie doet. Een jongetje in Iza's groepje vraagt wat dat is. 'Den kriés-se ut liéf van Jezus', antwoordt Iza.

Loops
Er komt een vriendje bij Evi spelen. Op weg van school naar huis kletst hij ons de oren van het hoofd. Hij vertelt over hun nieuwe puppie. Die mag niet meer op de bank. 'Want dae bloojt aan de ôngerkàngk'.

Portemonnee
Nico en ik zijn er over aan het denken of we in de toekomst een hond aan willen schaffen. Een Engelse Staffordshire Bullterriër. Iza en Evi weten dat en Evi wil het zó graag dat ze bijna niet kan wachten. Elke dag vraagt ze wanneer we nu een hondje krijgen. Op een morgen leg ik haar uit dat een hondje kopen geld kost, z'n voer geld kost en als hij naar de dierenarts moet dat dat geld kost en dat papa en mama even moeten bedenken of we daar ons geld aan uit kunnen of willen geven. Evi denkt even na en zegt dan: 'Maar Iza en ich hebbe toch ouch centjes in ôzze portemonnee? Dao moog-se gerös get oéthaole veur un hondje huur'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten