maandag 27 oktober 2014

Het voordeel van parttimers

Ben jij een werkgever? Of iemand die bevoegd is om nieuw personeel aan te nemen? En wil jij ook eigenlijk altijd het liefste een fulltimer? Waarom eigenlijk? Parttimers zijn te duur? Heb je al eens nagedacht over de voordelen van het aannemen van twee parttimers in plaats van één fulltimer? Ja, ik weet dat veel van jullie werk-aan-neem-mensen denken of weten of vinden dat het werken met twee parttimers in plaats van één fulltimer duurder is. Maar ik denk dat dat niet zo is. De voordelen van parttimers op een rijtje:

1)  Als je de parttimers minstens 1 dag in de week samen op kantoor laat zijn kunnen ze samen overleggen hoe ze dingen aan gaan pakken. 2 Weten meer dan 1. Ook weten ze dan van elkaar waar ze mee bezig zijn en kunnen zaken zonder meer van elkaar overgenomen worden;

2) De uren van een zieke parttimer kunnen door de andere parttimer opgevangen worden doordat deze extra uren kan komen werken. Een fulltimer die ziek is, is niet zo makkelijk te vervangen;

3) Ook de vakantie van twee parttimers kan op elkaar afgestemd worden. Zo is er altijd bezetting in een werkweek;

4) Je zorgt er als bedrijf voor dat je niet slechts 1 maar 2 personen aan het werk zet en draagt dus dubbel zo hard bij aan het oplossen van de werkloosheid;

5) Er zijn parttimers die in de tijd dat ze werken meer werk kunnen verzetten dan één fulltimer doet.

6) Een fulltimer is nooit 100% van z'n tijd productief. Een parttimer ook niet. Maar in verhouding is een parttimer productiever dan een fulltimer want een parttimer is maar de helft van de werkweek op het werk, ziet het als een afleiding van het huishouden en verdere rompslomp en zal niet zo snel 'inkakken'. Dus stel dat de parttimers 90% van z'n tijd productief zijn ten opzichte van 80% productieve tijd van een fulltimer dan heb je dus al winst;

7) En wat is dat ouderwetse idee van werkgevers dat de werkdag persé om 08:00 uur moet beginnen? Laat ouders lekker hun kinderen zelf naar school brengen zodat ze in een relaxte toestand naar het werk kunnen komen. Een gestreste werknemer die in alle haast zijn kinderen heeft moeten droppen bij de voorschoolse opvang moet eerst acclimatiseren voordat die de rust heeft gevonden om aan het werk te gaan. Voor een werknemer waarbij de werkdag in alle rust begint kan zijn werkdag op het werk meteen productief beginnen. 

8) En bepaal je dan ook nog in goed overleg met een parttime werkende moeder haar werktijden, zodat ze geen schuldgevoelens heeft jegens haar bloedjes van kinderen omdat die na school niet een paar dagen per week hele middagen naar de buitenschoolse opvang moeten, dan zit je gebakken.

Bovenstaande voordelen zijn van mezelf uit bekeken, vanuit mijn ervaring met het parttime werken. Ik heb over het algemeen meestal erg prettig samengewerkt met de (duo-)collega('s) die ik op dat moment had. En nu de kinderen allebei naar school gaan ben ik een stuk flexibeler in eventueel extra te werken uren. Ook voel ik een ontzettende drive om weer aan het werk te gaan. Ik wil me nuttig maken. Interessante producten verkopen. En met toffe, humorvolle collega's werken. Maar wel graag met de wetenschap dat thuis alles op rolletjes loopt en onze kinderen lekker in hun vel zitten.

Een aantal van mijn ex-collega's hebben onze werkverhouding omschreven op mijn LinkedIn-pagina: nl.linkedin.com/pub/lonneke-snippe-rijs/57/84/55a/ 

Dus werkgevers en medewerkers van afdelingen Personeelszaken: denk nog eens goed na over deze voordelen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten