woensdag 8 oktober 2014

Kinderpraat 31

Echte vriendin
Als we in speelpark Klein Zwiterland zijn komen we een vriendinnetje van Evi tegen. Evi wordt meteen op sleeptouw genomen. Ze klauteren samen tegen grote stenen omhoog om van ern steile glijbaan af te glijden. Ondertussen roept Evi's vriendinnetje tegen een paar andere kindjes: 'Ich heb un vriendin heej. Un echte vriendin!'

Midget-golven
Als we Speelpark Klein Zwiterland uitlopen komen er mensen aan die volgens Evi gaan 'volleye'.

Geen zin meer
Een vriendinnetje van Evi gaat vanuit school mee bij ons spelen. De meiden willen de prinsessenjurk aan. Het vriendinnetje mag de jurk aan. 'Mag ik dan de prinsessenkroon op?', hoor ik Evi aan haar vriendinnetje vragen terwijl ik in de garage de was uit de droger haal. Het vriendinnetje wil echter ook de kroon op. Evi is het er niet mee eens en ik ook niet. Dus ik zeg dat ze samen moeten delen. Het vriendinnetje beaamt dat en pakt zich de kroon. Dan komt Evi op hoge poten naar mij toe. Dus ik wil tegen Evi zeggen dat zij de kroon mag als haar vriendinnetje de jurk mag. Evi is zo verontwaardigd dat ze me niet aanhoort en na een tijdje gesputtert te hebben begint ze te huilen: 'No wil ich nimmer aafsjpraeke!!'

Blijf luisteren
Evi tegen een vriendinnetje als ze het geluid van haar pop aan heeft gezet: 'Blief hure, Nienke. Blief hure'.

Niet uit kunnen staan
Evi speelt een rollenspel met een vriendinnetje. Ze verzinnen elk een andere naam voor zichzelf. 'Wie hets do?', vraagt Evi, 'neet Shirley'. Ik zeg dat het vriendinnetje dat zelf mag weten en vraag waarom ze niet Shirley mag heten. 'Ömdet ich det neet ken zegge', antwoordt Evi. Ik vertel haar dat ze die naam daarnet toch echt goed uitsprak. 'Maar ich ken dae naam neet aansjtaon'.

Tamme
Volgens Evi kun je 'damme' kastanjes eten.

Prikbaard
Evi geeft papa Nico een dikke kus voordat die gaat squashen. 'Do priks net wie unne bolster!', concludeert ze daarna

Op ons
Evi is een echte knuffelkont. Als ze weer eens komt om met mij te 'fiémele' zegt ze: 'Weej zien verliefd hè?, en daarbij kijkt ze me heel 'verliefd' aan. 
'Ao jao? Op wae den?', vraag ik. 
'Op weej!' is haar antwoord.

André Hazes
Iza is helemaal in de ban van het jeugdjournaal. Dat vindt ze reuze interessant. Soms begint ze ineens te vertellen over iets dat ze daar heeft gezien. Zo ook nu. 'Mama, d'r waas un jongetje en dae mos op de mèrt emus naodoon dae al 10 jaor doëd is. Emus met unne dieke kop'.

Klinkers
Iza, een vriendinnetje van Iza en ik spelen galgje. 'Ich raoj altiéd iërs de 'klanke'', zegt Iza wijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten